PROVERITE DA LI VAM NEDOSTAJE NEKI MINERAL ZA ZDRAVU I NEGOVANU KOŽU

minerali-za-zdravu-kožu

Većina nas zna važnost vitamina za održavanje zdrave kože, ali i samog tela, dok se o mineralima manje zna. Iako igraju ključnu ulogu u unutrašnjim procesima celog tela, ali i kože, i nalaze se u svakoj ćeliji, ipak reklo bi se da manje obraćamo pažnju na eventualan manjak nekog minerala u organizmu. Deficit (manjak) nekog minerala u organizmu se tek na kraju ispolji na koži, dok sve to vreme trpi čitav organizam.

U poslednje vreme ipak se dosta češće spominje npr. nedostatak Magnezijuma koji se manifestuje u vidu grčeva u mišićima ili tokom noći nevoljnim trzanjem nogu, pa i čitavog tela. Ali ovo je samo jedan od minerala koji su bitni za naše zdravlje, ali i za zdravu kožu.

Ono što je još važno napomenuti je činjenica da ne treba odmah posegnuti za suplementima ako prethodno nismo uradili analizu iz krvi koja bi potvrdila manjak nekog minerala, ali za optimalno zdravlje dovoljno je da samo jedemo izbalansiranu ishranu.

minerali-u-kozmetici

7 minerala važnih za našu kožu

CINK

Cink je jedan od najvažnijih minerala za zdravu kožu, a posebno kod osoba sa aknama. Cink kontroliše lučenje sebuma, ali pomaže i kod kontrole lučenja odrđenih hormona koji kad su u disbalansu dovode do pojave akni. Takođe, cink je snažan antioksidant koji neutrališe slobodne radikale pa štiti kožu od preveremenog strenja. Cink ujedno ubrzava zarastanje rana i neophodan je za regeneraciju kože, ali je i veoma značajan mineral za kompletan imuni sistem. Nedostatak ili manjak cinka može se odraziti i na bele fleke koje se pojavljuju ispod nokatne ploče.

Priordni izvori cinka: brazilski orasi, bademi, indijski orah, lešnik, orasi, zrna suncokreta, raž, susam, masline, posno meso, mahunarke.

BAKAR

Bakar igra važnu ulogu ali i dodatno stimuliše proizvodnju kolagena i elastina koji se na koži ogledaju upravo u vidu zategnute i elastične kože. Bakar je takođe bitan antioksidant. Bakar u kombinaciji sa vitaminima i cinkom stimulišu proizvodnju i jačanje elastinskih vlakana, pa ako primetite da vam je koža pre vremena postala manje elastična i opuštena obratite pažnju da kroz ishranu povećate unos namirnica bogatih bakrom i cinkom.

Priordni izvori bakra: semenke suncokreta, susam, brazilski orasi, lešnik, pistaći, kokos, pečurke i soja.

SELEN

Selen je još jedan od esencijalnih minerala za zdravu kožu (ali i ceo organizam) jer je snažan antioksidant i igra takođe važnu ulogu u održavanju elastičnosti i fleksibilnosti kože, što kad se naruši rezultira pojavom opuštene kože, bora i strija. Neke studije su dokazale da može pomoći kod prevencije nastanka raka kože jer štiti kožu od UV zračenja.

Priordni izvori selena: brazilski orasi, riba i piletina.

MAGNEZIJUM

Magnezijum je jedan od najbitnijih minerala za zdravlje kože, kostiju, zuba, kose i mišića. Takođe, igra ključnu ulogu za normalno funkcionisanje nervnog sistema, pa se otud preporučuje osoba koje su pod stresom, fizički i psihički se svakodnevno iscrpljuju i koje se osećaju napeto. Manjak magnezjuma može ubrzati starenje kože, pa je čest dodatak proizvodima za negu kože ( u prirodnom obliku, npr. ulja bogata magnezijumom). Takvi proizvodi za negu kože pomažu da se održi i pojača elastičnost kože. Brza hrana, gazirani napici i alkohol crpe rezerve magnezijuma, pa ih izbegavajte ili svedite na minimum.

Prirodni izvori magnezijuma: kesten, brazilski orasi, lešnici, bademi, kokos, orasi, heljda, ječam, boranija, pasulj, spanać, zeleno povrće, smeđi pirinač i pšenične klice.

KALCIJUM

Svi znamo da je neophodan dovoljan unos kalcijuma za zdravlje kostiju i zuba, ali on je takođe esencijalan mineral za zdravu kožu. Ljudsko telo sadrži najviše ovog minerala od svih drugih – čak 90% strukture naših kostiju čini kalcijum. Kalcijum igra ključnu ulogu u obezbeđivanju elastičnosti kože, kao i svih tkiva i ćelija u telu. Hrana bogata kalcijumom takođe može sprečiti nastanak akni. Nedostatak kalcijuma dovešće do krhke i tanke kože, opadanja kose, slabih i krtih noktiju. Tokom perioda trudnoće i dojenja, kada se crpi dosta ovog minerala, treba posebno obratiti pažnju na dodatan unos istog.

Prirodni izvori kalcijuma: susam, alge, kelj, peršun, mlečni proizvodi, pasulj, orašasti plodovi (naročito: bademi, lešnici i pistaći), sardine, listnato zeleno povrće, sveže ceđen sok pomorandže. Previše gaziranih pića, alkohola, crvenog mesa i kafe, ali i preteran stres može dovesti do manjka kalcijum.

KALIJUM

Kalijum, zajedno sa natrijumom, pomaže u regulisanju količine vode u ćelijama našeg tela, tako da nedostatak kalijuma može dovesti do suve kože, što dalje vodi do drugih problema sa kožom prouzrokovanih poremećajem hidrobalansa. Kalijum je elektrolit što znači da igra bitnu ulogu za normalno funkcionisanje ćelija. Većina ljudi uglavnom kroz ishranu unosi dovoljno kalijuma, ali u periodima kada dolazi do većeg gubitka tečnosti (preterano znojenje, dijareja, povraćanje) dobro je nadoknaditi izgubljene elektrolite. Iako je kalijum jako bitan za opšte zdravstveno stanje celog tela i kože, ipak povedite računa da ne preterate sa unosom (posebna greška kod preteranog unosa soli).

Prirodni izvori kalijuma: banane, pomorandže, mleko, mekinje, kivi, pasulj i sočivo.

SILICIJUM

Silicijum je mineral koji se nalazi u tragovima i igra bitnu ulogu u jačanju vezivnih tkiva u organizmu: mišića, tetiva, kose, noktiju i kose, ali ima izrazito važnu ulogu u održavanju zdrave kože. Nedostatak silicijuma može dovesti do smanjenja elastičnosti kože, što dovodi do prevremenog starenja kože i sporije regeneracije kože. Kako biste maksimalno iskoristili potencijal silicijuma treba da ga kombinujete sa cinkom i sigurno ćete primetiti značajne promene u kvalitetu kože, kose ali i celokupnog organizma.

Prirodni izvori silicijuma: praziluk, pasulj, grašak jagode, krastavac, mango i celer.

prirodni-izvori-minerala

Povećanjem unosa zdravih namirnica koji su prirodni izvori minerala, a izbacivanjem štetih, poput trans masti, alkohola, gaziranih napitaka i šećera, ubrzo ćete primetiti da se bolje osećate, a vaša koža će vam zahvalno uzvratiti u smislu kvaliteta, zdravijeg ii svežijeg izgleda.

Za uzimanje suplemenata naša preporuka je da ipak konsultujete lekara, a do tada svakako zdrava ishrana može samo da pomogne.